Jei tachografas skaitmeninis prieš pradedant darbą įdėsime kortelę į tam skirtą lizdą. Patikrinsime ar teisingai suvesti transporto priemonės ir vairuotojo duomenys, ar automatiškai parenkama vietovė jei ne ją suvedame. Jei automatiškai nefiksuojamas vairavimo pradžios laikas tai padarome paspausdami vairo simbolį. Pabaigus darbą jei reikia nurodome atvykimo vietą, tolimesnės veiklos rūšį. Išimame kortelę. Esant analoginiam tachografui, duomenis surašome tvarkingai ranka, įdedame registracijos lapą į tachografą, baigus darbą lapą išimame, supildome likusius duomenis (atvykimo vieta, nuvažiuoti kilometrai). Sugedus prietaisui veiklą nubraižome registracijos lapo antroje pusėje.
Apeinant automobilį, pasiklausyti ar nesigirdi šnypštimo. Patikrinti ar nemažėja slėgis sistemoje išjungus variklį.
Krovinio svoris bei apkrova ant ašių turi neviršyti leistinų normų. Gabaritai neturi viršyti leistinų normų. Atsižvelgti į svorio paskirstymą ant ašių, išdėstyti simetriškai, apačioje krauti sunkesnius krovinius, pritvirtinti, kad nejudėtų. Krovinys turi netrukdyti matomumui, neteršti aplinkos. Patikrinti, ar padėklai patikimai apvynioti plėvele.
Tikriname apžiūrėdami vizualiai. Pirmiausia įjungsime gabaritines, toliau artimąsias ir tolimąsias šviesas, rūko žibintus. Kas kartą įjungus išlipti iš automobilio ir apžvalgos būdu apžiūrėti žibintus. Automobilio priekyje turi degti atitinkamai gabaritinės, artimos ar tolimos šviesos, rūko žibintai. Automobilio gale – raudonos gabaritinės šviesos ir numerio apšvietimas, rūko žibintas. Taip pat apžiūrimi žibintai turi būti nesutrūkę, važiuojant šviesos spindulys neturi pastebimai virpėti, tai reikštų atsipalaidavusius ar nulūžusius laikiklius. Posūkių žibintai, įjungus, turi ritmiškai mirksėti, jei indikatorinė lemputė prietaisų skydelyje mirksi neįprastai dažnai tai reiškia kažkuri lemputė išorėje perdegusi, apžiūrime vizualiai išlipę iš transporto priemonės…
Atšvaitai taip pat apžiūrimi, turi būti švarūs, nesuskilę, nenuplyšę ir atspindėti šviesą.
Vizualiai patikrinti ar stiklai švarūs, nesuskilę, nesubraižyti, stiklo paketai neaprasoję.
Purvasaugiai turi būti nenutrūkę, neįplyšę.
Oro slėgis tikrinamas manometru ir palyginamas su gamintojo rekomenduota reikšme.
Padangos protektorius turi indikatorius, parodančius koks yra minimalus leistinas gylis. Taip pat gylį galima pamatuoti slankmačiu, lyniuote arba specialiu įrankiu. Matuojama pagrindiniuose grioveliuose ¾ padangos pločio plote. Minimalus leistinas gylis yra 1mm.
Padangos neturi būti gumbuotos, įtrūkusios ar kitaip pažeistos, protektoriaus rašto gylis turi atitikti leistiną. Tarp ratų neturi būti įstrigusių daiktų. Padangų nudilimas tolygus. Minimalus leistinas protektoriaus gylis krovininiam automobiliui 1 mm, autobusui – 2 mm.
Papurškus skysčio, valytuvas turi tolygiai ir švariai nuvalyti stiklą. Valytuvas neturi klibėti ant ašelės – tai reikštų nusidėvėjusią tvirtinimo vietą.
Kėbulas turi būti nesurūdijęs, neišpuvęs, nesulūžęs, varžtai neatsisukę.
Išjungę variklį stebėkite, ar nemažėja slėgis sistemoje. Išjungę variklį paremkite ratus, atleiskite stovėjimo stabdį ir nuspaudę darbinį stabdį stebėkite, ar slėgis nenukrenta greičiau kaip 3 psi (0,2 atm) per minutę automobilyje arba 4 psi (0,3 atm) per minutę transporto priemonių junginyje. Apeidami automobilį pasiklausykite, ar nesigirdi šnypštimo.
Automobilyje tikrinsiu, ar yra pakankamas skaičius gesintuvų pagal teisės aktų reikalavimus, kurie gali skirtis priklausomai nuo šalies ar regiono.
Gesintuvas turi būti periodiškai tikrinamas, kada patikrinti nurodoma ant užklijuoto specialaus lipduko. Patikrinti reikėtų po kiekvieno jo panaudojimo. Taip pat pažiūrėti ar gesintuvo slėgio rodyklė žalioje zonoje.
Automobilis pastatomas lygioje vietoje, tepalas tikrinamas, kai variklis šaltas. Ištraukite alyvos lygio matuoklį ir nuvalę skudurėliu įkiškite jį atgal į jo vamzdelį iki galo ir vėl ištraukite.Alyvos lygis turėtų būti tarp MIN ir MAX žymų.
Raktu patikrinti ratų veržles, ypatingą dėmesį skiriant galiniams ratams, ypač pavažiavus po padangų keitimo.
Tikrinama periodiškai automobilių servise. Vizualiai patikrinti ar nelūžusios spyruoklės arba lingės, nepažeistos oro pagalvės. Važiuojant reikia atkreipti dėmesį ar nėra pašalinių garsų.
Pasitelkti pagalbą ir pažiūrėti nuspaudus stabdžių pedalą arba pasinaudoti atspindžiu privažiavus prie sienos.
Surasti ir parodyti aušinimo skysčio išsiplėtimo bakelį.
Atvėsus varikliui, aušinimo skysčio lygis išsiplėtimo bakelyje turi būti tarp minimumo ir maksimumo.
Įjungęs degimą arba užvedęs automobilį prietaisų skydelyje, kartu su įjungtais žibintais užsidegs ir atitinkamos kontrolinės lemputės (gabaritinės, artimosios, tolimosios, priekinės priešrūkinės ar galinės priešrūkinės), taip galėsiu patikrinti šių žibintų veikimą.
Apie sugedusią ar perdegusią žibinto lemputę prietaisų skydelyje praneš kontrolinė lemputė (jei tokia funkcija numatyta automobilio sistemoje).
Likusius žibintus tikrinsiu vizualiai (numerio apšvietimą, stop žibintus, atbulinės eigos žibintus).
Kita galimybė yra paeiliui įjungti žibintus ir tikrinti vizualiai apžiūrėjus ar žibintai šviečia.
Tachografo duomenų laikmena (kortelė) keičiama išimant seną kortelę ir įdedant naują. Tai reikalauja įsidėti naują kortelę į skaitytuvą ir atlikti reikiamus veiksmus, pvz., įvesti PIN kodą ar pasirinkti režimą. Po to patikrinama, ar kortelė tinkamai veikia ir ar duomenys teisingai registruojami.
Kabinoje įjunkite valdymo pultą, tuomet svirtelėmis arba mygtukais valdysite aikštelę.
Jei pakėlimo aikštelės nėra, patikrinsite vizualiai ir fiziškai ar visos durys, įskaitant krovinių skyriaus, yra uždarytos.
Jei vairas sukasi sunkiai ir reikia daug fizinės jėgos esant užvestam varikliui, reiškia, kad automobilyje nėra vairo stiprintuvo, arba jis yra sugedęs. Tai gali perspėti ir kontrolinė lemputė „Vairas su šauktuku” (bet ji yra ne visuose automobiliuose). Užvedus automobilio variklį, vairą galima pasukti lengviau, nei prieš užvedant automobilį. Tai reiškia, kad vairo stiprintuvas veikia.
Įjungti posūkio signalus, patikrinti ar signalinė lemputė mirksi įprastu dažniu. Vizualiai patikrinti žibintus.
Surasti ir parodyti langų plovimo skysčio talpą.
Vairo dešinės pusės svirtelę patraukiate link savęs: taip įjungiama langų plovimo sistema priekiniame stikle.
Kiti automobiliai gali turėti sukamą svirtelės galiuką, kurį sukant išleidžiamas langų plovimo skystis. Dar kiti automobiliai gali turėti mygtuką, kurį reikia paspausti rankenėlės gale, kad būtų įjungta palaikomoji valymo sistema.
Patikrinamas pakaitinimo žvakių indikatorius (turi užgesti), manometras, tepalo lygis skydelyje (jei rodomas), kuro daviklis.
Oro slėgis, tepalo slėgis, temperatūra, manometrą , atkreipti dėmesį ar indikuojančios gedimą lemputės nedega.
Nepamirškite, kad egzamino metu klausimai gali būti pateikti atsitiktine tvarka, nepriklausomai nuo to, kokios kategorijos egzaminą laikote- C, CE ar C+CE.
Apeidami automobilį apžiūrėkite, ar kėbulas nesurūdijęs, neišpuvęs, nesulūžęs, varžtai neatsisukę.
Kabinoje įjunkite valdymo pultą, tuomet svirtelėmis arba mygtukais valdysite aikštelę.
Jei pakėlimo aikštelės nėra, patikrinsite vizualiai ir fiziškai ar visos durys, įskaitant krovinių skyriaus, yra uždarytos.
Apeidami automobilį, raktu patikrikite ratų veržles.
Papurškus skysčio, valytuvas turi tolygiai ir švariai nuvalyti stiklą. Valytuvas neturi klibėti ant ašelės – tai reikštų nusidėvėjusią tvirtinimo vietą.
Prieš pradėdamas darbą, vairuotojas prisijungia prie tachografo, pasirenka „Pradėti darbą” režimą ir patikrina, ar įrenginys veikia tinkamai. Darbo pabaigoje jis pasirenka „Pabaigti darbą” režimą, atsijungia nuo tachografo ir gali patikrinti darbo laiko ataskaitą, užtikrinant, kad visi duomenys yra teisingi.
Įjungęs degimą arba užvedęs automobilį prietaisų skydelyje, kartu su įjungtais žibintais užsidegs ir atitinkamos kontrolinės lemputės (gabaritinės, artimosios, tolimosios, priekinės priešrūkinės ar galinės priešrūkinės), taip galėsiu patikrinti šių žibintų veikimą.
Apie sugedusią ar perdegusią žibinto lemputę prietaisų skydelyje praneš kontrolinė lemputė (jei tokia funkcija numatyta automobilio sistemoje).
Likusius žibintus tikrinsiu vizualiai (numerio apšvietimą, stop žibintus, atbulinės eigos žibintus).
Kita galimybė yra paeiliui įjungti žibintus ir tikrinti vizualiai apžiūrėjus ar žibintai šviečia.
Apeidami automobilį apžiūrėkite, ar atšvaitai švarūs, nesuskilę, tinkamai atspindi šviesą.
Purvasaugiai turi būti nenutrūkę, neįplyšę.
Vizualiai patikrinama, ar nelūžusios spyruoklės arba lingės, nepažeistos oro pagalvės. Važiuojant reikia atkreipti dėmesį, ar nėra pašalinių garsų. Pakabos būklė periodiškai tikrinama servise.
Patikrinamas pakaitinimo žvakių indikatorius (turi užgesti), manometras, tepalo lygis skydelyje (jei rodomas), kuro daviklis.
Oro slėgis, tepalo slėgis, temperatūra, manometrą , atkreipti dėmesį ar indikuojančios gedimą lemputės nedega.
Nepamirškite, kad egzamino metu klausimai gali būti pateikti atsitiktine tvarka, nepriklausomai nuo to, kokios kategorijos egzaminą laikote- C, CE ar C+CE.
Krovinio svoris bei apkrova ant ašių turi neviršyti leistinų normų. Gabaritai neturi viršyti leistinų normų. Atsižvelgti į svorio paskirstymą ant ašių, išdėstyti simetriškai, apačioje krauti sunkesnius krovinius, pritvirtinti, kad nejudėtų. Krovinys turi netrukdyti matomumui, neteršti aplinkos. Patikrinti, ar padėklai patikimai apvynioti plėvele.
Išjungę variklį stebėkite, ar nemažėja slėgis sistemoje. Išjungę variklį paremkite ratus, atleiskite stovėjimo stabdį ir nuspaudę darbinį stabdį stebėkite, ar slėgis nenukrenta greičiau kaip 3 psi (0,2 atm) per minutę automobilyje arba 4 psi (0,3 atm) per minutę transporto priemonių junginyje. Apeidami automobilį pasiklausykite, ar nesigirdi šnypštimo.
© JAGO vairavimo mokykla. Visos teisės saugomos.